Muttu sin logo

Muttu

Illustrasjonsbilde

Hva burde man snakke om i et første møte?

Tips og veiledning

Publisert: 28. september 2023

For at det første møtet skal være effektivt og at man sitter igjen med en klar vei videre er det viktig at man har en god agenda. Hva som er en god agenda vil naturligvis være forskjellig for ulike prosjekter og tilbud, men vi har gjort oss noen erfaringer gjennom fasilitering av prosjektinngåelser av hva som ofte fungerer bra. Dette kan du lese mer om her for å gjøre deg klar til ditt første møte!

Det er som regel fint om begge partene presenterer kort om seg i begynnelsen. Altså at oppstartsbedriften forteller litt om sin bedrift og prosjektet og konsulenthuset sier litt om hva de kan bidra med og presenterer konsulenten(e).Ikke vær redd for å gjenta informasjon som står skrevet i prosjektutlysningen/tilbudsbeskrivelsen da det kan være deltakere i møtet som ikke kjenner hva som står skrevet her. Det er heller ikke sjeldent at ting kan ha endret seg, selv om det bare har gått noen dager siden prosjektutlysningen ble skrevet, eller at informasjonen rett og slett har gått i glemmeboka 🤯 Når beskrivelsen av prosjektet og tilbudet sitter friskt i minnetskaper man godt utgangspunkt for resten av samtalen og gjør at det blir færre misforståelser rundt den videre diskusjonen.

En agenda vi har hatt god erfaring med fra tidligere er som følger

  • Oppstartsbedriften presenterer seg og sitt prosjekt
  • Konsulenthuset presenterer seg og konsulenten(e) som skal jobbe på prosjektet
  • Oppklaring av eventuelle spørsmål og uklarheter
  • Partene forhandler om rammer for prosjektgjennomføringen
  • Fastslå en vei videre og hvilke oppgaver de enkelte partene har

Når partene har presentert kort om seg selv er det tid for å oppklare alle spørsmålene man sitter på. Dette kan være konkrete spørsmål knyttet til prosjektet eller mer generelle spørsmål om hvordan et samarbeid utføres i praksis. For mange oppstartsbedrifter kan dette være første gangen de utfører et prosjekt i samarbeid med et konsulenthus og det er viktig at begge partene tar hensyn til dette. Oppstartsbedriften må gjerne spørre om hva som forventes av dem, hvordan fakturerbare timer utregnes og hvilket kompetansemiljø får man tilgang på gjennom et samarbeid.

Illustrasjonsbilde

Ikke vær redd for å stille spørsmål om hvordan konsulenter jobber! Det er viktig å oppklare disse tingene på forhånd slik at man får mest mulig ut av prosjektgjennomføringen.

Dersom stemningen i møtet ligger an til at man ønsker å inngå et samarbeid, så er det noen punkter som burde fastsettes i forbindelse med en eventuell Oppdragsavtale. De er som følger:

  • Startdato
  • Sluttdato
  • Arbeidslokasjon
  • Hvilke(n) konsulent(er) som jobber på prosjektet
  • Stillingsprosent
  • Timepris

Man burde komme frem til en fullstendig enighet om disse punktene da de må kontraktsfestes før prosjektgjennomføringen kan begynne. De må ikke nødvendigvis spikres i løpet av det første møtet, men man burde ihvert fall ha vært innom alle punktene. Før man avslutter møtet er det viktig at begge partene er enige om veien videre. Om man ikke er helt klare til å signere en Oppdragsavtale er det lurt å bli enige om hvilke oppgaver som gjenstår for at partene kan inngå et samarbeid. Oppgavene bør være konkrete og ha en tidsfrist for å sørge for at samtalene har progresjon. Et eksempel på en oppgave kan være: "Oppstartsbedriften skal avklare budsjett for prosjektet på styremøtet på torsdag og videreformidle det til konsulenthuset".

Til slutt, ikke glem at hvordan dere strukturer møtet er selvfølgelig opp til dere selv og dette er kun et forslag☀️ Hva som fungerer best for deres tilfelle kjenner dere best selv. Og om det skulle være behov for å sparre med noen om dette er det bare å ta kontakt med teamet i Muttu. Så er det bare å hoppe ut i det og lykke til!

Finn frem

Konsulenten

Konsulentselskapet

Oppstartsselskapet

Vårt oppdrag

Meld interesse

Informasjon

Ressurser Personvern Brukervilkår Fakturering

Kontakt oss

Send oss en epost på [email protected], eller fyll ut kontaktskjemaet.